Etiketter

, , , , ,

Varför är den sönderpiskade fitta mer äkta än den ljusrosa?
Varför är den blå rumpan mer äkta än den liljevita?
Varför är den undergivna som sitter på knä i hörnet med blicken sänkt mer äkta den som sitter på en stol?
Varför är den undergivna som sover på golvet, kedjad i sängbenet mer äkta än den som sover i sängen?

Varför måste vi ens diskutera vad som är äkta eller oäkta BDSM? (Ja, jag vet att jag också gör det nu…)
Att vi på ett eller annat sätt attackerar varandra inom BDSM-sfären gör mig rent ut sagt förbannad. Vi tillhör alla en subkultur, en subkultur som innehåller många delar och därmed många olika preferenser. Inom BDSM finns det människor som bejakar en eller flera av bokstäverna och alla är vi lika äkta eller oäkta.

Oavsett om du gillar bondage, kallar dig för dominant, undergiven, sadist eller masochist.
Oavsett om du lever livsstilen 24/7 eller om du har det som sexuell läggning.
Oavsett om du har levt med BDSM på ett eller annat sätt i åratal eller månader.

Inget av detta gör den ena bättre eller sämre än den andra, inget av detta gör den ena mer eller mindre äkta än den andra.

Varför tror vissa inom den här världen att de vet bättre än andra?
Varför tror vissa inom den här världen att de har rätt att tala om för alla andra hur det ska vara och leva?

Sedan jag äntrade scenen och registrerade mig på Darkside har jag mer än en gång frågat mig vad jag egentligen gör där. Jag känner mig inte hemma på Darkside, jag känner mig sällan hemma på den svenska BDSM-scenen. På Darkside kan man läsa sida upp och sida ner med regler, förhållningssätt och instruktioner. Men när man ser rör sig i BDSM-sammanahang på fester eller event gäller inget av detta. Helt plötsligt är alla regler, förhållningsätt och instruktioner bortglömda. Jag förstår att DS-världen och livet inte är samma sak men om nu alla vet så mycket och måste läxa upp allt och alla på nätet borde då inte åtminstone en liten del av det återspeglas i verkliga livet? Tydligen inte!

Självklart måste jag varken läsa eller ta till mig det som står på nätet.
Självklart har alla rätt till sin egen åsikt lika mycket som jag har rätt till min.

Det som dock retar mig är att det fåtal som allt som oftast hörs och syns på exempelvis Darkside pratar i allmängiltiga termer. Dela gärna med dig av dina tankar, åsikter och erfarenheter men det som passar dig behöver inte passa mig. Dessutom tror jag att vi tillsammans skrämmer iväg folk med alla skriverier om hur det ska vara, om vad som är äkta och oäkta osv Jag vet själv hur det var första gången jag registrerade mig på Darkside, det tog bara någon månad innan jag hade tröttnat. Innan jag undrade vad det var för suspekt ställe och varför alla tyckte att de hade rätt att diktera andra människors liv och leverne.

Visst jag kom tillbaka men framförallt för att hålla koll på BDSM-relaterade aktivitetet. Men jag har flera gånger övervägt att lägga ner mitt konto här och att fullständigt strunta i den svenska BDSM-scenen. Jag besöker mer än gärna klubbar och andra etablissemang i Europa och USA.

Varför har jag inte gjort det då? Jag tänker att även jag har något att dela med mig av, att om jag delar mina tankar och erfarenheter kanske någon känner igen sig och hittar sin väg i den här djungeln. Samtidigt är det ett bra sätt att hålla kontakt med vänner och bekanta och att se vad som händer på scenen. Jag har trots allt inte helt gett upp hoppet om att hitta en klubb eller förening som jag känner mig hemma i. Dessutom anordnar Husse och jag egna träffar och då är det bra att marknadsföra dessa på Darkside (dock har jag idag, 2016 valt att lämna Darkside bland annat av de skäl jag tar upp i detta inlägg).

Jag tror även att det är bra med mångfald och besserwissrar finns överallt, även här… Ja, det blev ett långt inlägg om allt och ingenting. Ett sätt för mig att ventilera de tankar jag har och att få utlopp för dessa. Min största förhoppning är att BDSM-sfären blir mer tolerant. Att vi accepterar att vi alla är olika och vill utöva BDSM på olika sätt och att det är helt okej. Så länge alla inblandade gör det med lust, vilja och i samförstånd borde ingen annan lägga sig i. Lev ditt liv så lever jag mitt liv!